Plovtelemark

En god grundstilling har stor betydning for, hvor god kontakt du vil kunne opnå med skiene, og hvor hurtigt og effektivt du vil kunne skifte fra sving til sving.

Grundlæggende skal der være vægt på begge ski (sådan ca. 60% på yderskien og 40% på inderskien,) Det giver mulighed for at bruge kanten på begge ski, når det er hårdt underlag og giver et langt mere roligt og stabilt skiløb i løst føre. I pudder dog en mere jævn vægtfordeling end på iset underlag, hvor der typisk vil være noget mere vægt på yderskien.

 


Grundstilling
På forreste fod (yderski) bør trykket være jævnt fordelt over hele foden, ikke kun på hælen! Du skal ligesom sparke ned gennem den forreste ski, mens den bagerste fod (inderski) bør holdes godt inde under dig, således at trykket også kan holdes på så meget af bagskien som muligt. En god tommelfingerregel er, at låret på det bagerste ben skal være lidt fremad. så du får et bedre tryk, og hælen holdes lavt, hvilket igen betyder at mere af støvlen holdes nede i bindingen.

Der er mange forskellige måder at udfører et telemarksving på.  Og de fleste skiløbere udvikler med tiden sin egen stil. Det er der heldigvis god plads til inden for telemark, hvor alpinskiskolernes ofte noget stive holdninger til, hvad der er rigtigt, og hvad der er forkert, ikke er slået igennem.

Et godt udgangspunkt. Her er vægten fordelt godt mellem skiene, og det bagerste knæ/lår holdes fremadrettet. Bemærk den mulighed dette giver for at få et godt ”knæk” i hoften og dermed kantgreb og en god ”aggressiv” positur, der er klar til hvad der måtte komme af udfordringer.

Her er et ”how not to do” billede. Den forreste fod er skubbet så langt frem, at der bliver meget bagvægt  med deraf følgende dårligere kontrol, samtidig med at den bagerste ski er så langt tilbage, at den alt for let kommer til at skære ind over den anden ski. Samtidig vil det være meget svært at opnå et fornuftigt ”hofteknæk” med denne stilling. 
De første telemarksving
Plovtelemarksvinget er stedet at begynde, hvis du vil i gang med telemarkskiløb. Både hvis du kommer fra alpinski, langrend, eller hvis det er første tur på ski.
Ved plovtelemarksvinget får du en god fornemmelse af, hvad du skal gøre med hver ski hele svinget igennem og dermed også, hvad du skal med dine ben.Ved plovtelemark starter svinget med en markant hovedvægt på yderskien efterfulgt af et vægtskift over på den anden ski i indgangen til svinget og afslutttende i grundstillingen med mere jævn vægtsfordeling.Ofte har begynderen på telemark svært ved at skifte vægt mellem skiene og skiftet mellem den ene kant og den anden kant. For nogle vil det være lettere at gå direkte til et telemarksving, hvor ploven helt udelades i starten af svinget. Men plovsvinget giver rigtig god mening, også for dig der finder det lettest at svinge med parallelle ski gennem hele svinget, og du skal særligt passe på ikke at ”glemme” den bagerste ski og kun svinge på forskien hvis ikke du kan få ploven til at fungere.

For den rutinerede telemarker vil plovtelemarksvinget være super godt at mestre, når terrænet er stejlt, når sneen en svær at kører i, og når du har tung rygsæk på og ikke orker at skulle lave aflastninger mellem hvert sving.

Herunder gennemgår jeg trin for trin, hvad du skal være opmærksom på svinget igennem.

Først et højresving.


Kør i plov med det meste af vægten på dalskien (højre ski).
Hold vægten jævnt over skiene, og stå med let bøjede ben.Vægtfordelingen mellem skiene ligger omkring 60-80 % på dalskien.
 

Flyt vægten over på den nye yderski (venstre ski), samtidig med at du omkanter venstre ski.

Den nye yderski, vil skære sig hen over faldlinjen* og ind i det nye sving.

Flyttes vægten ikke præcist, vil det let kunne resultere i, at inderskien kører ind over den nye yderski.

Vægtfordelingen mellem skiene ligger omkring 60-80 % på den nye dalski.

 

 

Når vægten er godt ovre på den nye ski, omkantes den nye inderski (venstre ski,) og den trækkes ind over faldlinjen mod yderskien. Her vil du typisk skulle” trække/trykke” med trædepuden bag lilletåen/ydersiden af foden, for derved at være sikker på at skien er omkantet. Det er vigtigt at den nye inderski (den bagerste) forbliver i kontakt med sneen, den skal hjælpe med både balance og med at styre igennem svinget.

 


Svinget afsluttes med, at du er lidt nede i knæ, og står i grundstillingen med jævn vægt på den forreste ski og god kontakt med den bagerste ski. Hvis du ”taber” inderskien, kan du evt. prøve at lægge inderskiens knæ ind mod knæhasen på det forreste ben.
Klar til næste sving. Skiene føres sammen, så de igen er parallelle, og derfra ud i plov inden vægten igen skiftes over på den nye yderski. Begge ski skal holdes i sneen under hele svinget. Kommer du til at løfte inderskien ind på plads i stedet for at føre den på sneen, vil det give et meget mere ustabilt og uroligt sving og vil typisk skyldes, at du ikke får omkantet den nye inderski hurtigt nok, men bliver nød til at løfte den over på den nye kant.

 

*Faldlinjen er den vej en bold vil trille ned af en skibakke.

Kommentarer

kommentarer