Airbag rygsække

De fleste af os der elsker skiløb i offpisten har nok en vis frygt for at blive taget af en lavine - det er ihvertfald noget jeg personligt meget gerne vil være foruden-
Selvom vi kan gardere os i ganske høj grad med godt kendskab til hvilke faktorer der giver risikable forhold og undlade at tage changer kan uheldet alligevel være ude. Derfor har det som en selvfølge i mange år været standard at have bippere på, samt skovl og sonde i sækken for alle der er bare lidt seriøse omkring sin egen og skivenners sikkerhed.
Lavinesække/airbag rygsække giver et ekstra plus til at mindske risikoen når man alligevel har vurderet forkert.
grundidéen med lavinesække er at når man bliver taget af lavien, udløser airbag'en som er en 160-200 liter stor luftpose.
Det giver en væsentlig større opdrift og på samme måde som en redningsvest i vand holder dig oppe i overfladen af lavinen samt bremser dig i nogen grad så risikoen for at ende i en "fælde" (fx en lavning) bliver mindre.
Lavinesække erstatter ikke hverken at tænke sig om og ikke tage changer eller øvrigt sikkerhedsudstyr.

Det er vigtigt at sikkerhedsudstyr aldrig betyder at man tager en ekstra risiko!!

Bliv fortrolig med dit udstyr!

Det er helt afgørende med airbag rygsække, som med alt andet sikkerhedsudstyr til skibrug, at du bliver fortrolig med funktionen.
Her har dem på strøm en klar fordel da de kan afprøves igen og igen uden det koster noget eller man skal have besværer med at finde et sted der har nye patroner eller kan fylde dem op igen.
Andre har lavet en "test løsning" hvor man kan aktivere håndtaget uden at udløse selve airbagen - det er selvfølgelig lidt af vejen, men ikke helt det samme som en "rigtig" test.

Der florere lidt forskellige statistikker omkring hvor meget ekstra sikkerhed en airbag rygsæk giver.
De fleste ligger dog omkring at der er ca 80-84 % der overlever en lavine uden brug af airbag (det dækker over folk helt uden sikkerhedsudstyr til folk med alm stadard udstyr som bipper, skovl og sonde.
Med en airbag, som udløses, øges overlevelseschangen til op mod 96-98% Det må siges at være en ganske god ekstra backup at have på ryggen.
Der er dog et par problemer omkring airbag rygsække.
Først og fremmest er der naturligvis prisen, hvor en sæk hurtigt løber op i noget nær det samme som en uges skiferie!
Men når investeringen så er gjort er der stadig et par ting mere.
Vægten svinger fra ca 2,5 kg til op mod 4 kg! for rygsæk og airbag systemet samlet det er 1,5-3 kg mere end rygsækken alene. Den ekstra vægt er afgjort noget der trækker ned i hvor attraktiv den er at tage med på tur.
Forskellige ture har forskellige behov til størrelsen af sækken. Det har flere af producenterne lavet forskellige løsninger til blandt andet systemer hvor det er relativt enkelt at flytte airbag systemet fra en sæk til en anden eller hvor der er en udskiftelig sæk der lynes på selve airbag delen af rygsækken.
Det begrænser dog udvalget af rygsække da men skal blive inde for det samme mærke.
Endelig er der selve brugen.
De senere år, hvor der er kommet lidt flere tal omkring brugen har det vist sig at, det slet ikke er hver gang skiløberen udløser sin airbag, når det gælder - og så er den ikke til meget hjælp.

Systemer

Selvom alle airbag sække bliver blæst fuldt op på 3-4 sekunder er der forskel på hvad der er kræften bag at fylde de 160-200 liter på så kort tid.
Det mest almindelige er komprimeret luft, der udløses på forskellig vis.
Andre bruger store CO2 patroner som man kender fra redningsflåder og i mindre udgaver fra cykelpumper.
De senere år er der kommet forskellige løsninger på strøm til.
Personligt har jeg været igennem et par rygsække med luft (ABS og BCA) én på CO2 (Scott) og nu én på strøm (Scott).
Derudover har jeg prøvet og set div demonstrationer og test af en lang række andre.
Min helt private uvidenskabelige konklusion er på denne baggrund at det er helt afgørende at kunne prøve den af - og helst mange gange - med luft og gas koster det 200,00 til 300,00 kr hver gang den udløses, mens dem på strøm ikke koster noget at teste.
Da jeg op til denne vinter (2018/2019) var indstillet på at skifte min "gamle" Scott på CO2 til en ny hvor der var lidt mere plads i, var det derfor et væsentligt argument at den skulle være på strøm.

Lidt om valget fra andre steder

EVO

Har du nogle gode link til info om lavinerygsække du vil dele med os andre, så skriv dem endelig i kommentarfeltet herunder

Kommentarer

kommentarer