NTN bindinger

rottefella freeride

22 Design Outlaw

Rottefella Freeride

Rottefella Freedom

Lidt gammelt om NTN

Ny Telemark Norm - Det nye bindingsstystem

NTN 2012/2013 af: Jakob Hertz
(For mere tekst om NTN se længere nede)


Rottefella har de sidste par år fået sat sig godt til rette på tronen inden for bindinger til telemark. En plads de havde for 15-20 år siden, men som de var skubbet noget væk fra af de amerikanske og tyske bindinger der på mange måder bare var bedre end norske Rottefella.
Rottefellas svar har derimod vist sig at være særdeles effektivt.
Væsentligst er nok at de har gjort op med den gamle 75 mm nordiske norm, som i bund og grund var beregnet til noget helt andet end moderne telemark - og bredde ski i særdeleshed!
Med NTN (Ny Nordisk Norm) har Rottefella flyttet fastgørelsen tætter på de steder der får belastningen og dermed været i stand til at lave et system der giver mere direkte overførsel. Det kan give bedre kraftoverførsel eller lettere støvler og på sigt bindinger.
Der er nu to udgaver af NTN på markedet. Den "gamle" NTN Freeride og den nye NTN Freedom.
Freeride udgaven er der en del mere om længere nede på denne side, mens Freedom først er kommet på markedet i den endelige version til denne sæson (2012/13). Den kommer der meget mere om i løbet af kort tid, når vi har fået den gennemprøvet.
Montering (læs mere om montering her)
NTN Freeride er monteret via en skinne der skrues fast på skien med 6 skruer. På skinne skydes selve bindingen så ind over, og kan placeres i 3 positioner (der kan flyttes lidt på skruerne så bliver der lidt flere muligheder). Det giver en fin mulighed for at eksperimentere med placeringen hvilket kan have stor betydning for hvordan skien opleves. Samtidig giver det mulighed for at tilkøbe flere skinner og hælklodser så man kan "nøjes" med et sæt bindinger og flytte dem rundt mellem flere ski. Ulempen ved dette skinnesystem er at skruerne monteres lidt tættere end nødvendigt, samt at det giver lidt fleks (der nu ikke mærkes sammenlignet med gamle 75 mm). Yderligere er det nødvendigt at lave skinne og "bindingskassen" med ganske lille tolerance, så der ikke opstår slør. (
se mere under montering)
NTN Freedom er derimod monteret direkte på skien og har en væsentlig bredere anlægsflade mod skien og anlæg ikke kun under forfoden men også midt under foden. Det giver mulighed for større afstand mellem skruerne og skruerne monteret tættere på kanten af bindingen, hvilket vil være betragteligt stærkere og med hele 7 skruer i selve bindingen og 2 i hælklodsen bør der ikke komme problemer med at bindingerne rives af.
Den direkte montering flytter også støvlen tættere på skien hvilket for de fleste vil være at foretrække på topture og i det meste offpiste.

Bemærk den store forskel i kontaktfladen til skien mellem NTN freeride og Freedom! Freedom ligger med hele 75 mm i bredden langt foran alle andre bindinger. Freeride er nede på blot 41mm (plus at selve bindingen ligger ganske tæt på skien, og vil hurtigt blive trykket ned på skien, så trykket bliver 61 mm i bredden.)


Udløser
Udløseren på NTN systemet er ikke godkendt og vil ud fra de nuværende krav ikke kunne blive det, idet selve udløserdelen sidder i fjederen der holder bøjlen under foden fast. Fjederen strammes og slækkes når hælen løftes således at momentet for at bindingen udløser er forskelligt hvis foden er løftet fra skien end når hælen er nede på skien. En præcis og pålidelig indstilling ville naturligvis være bedre og et krav for at kunne godkendes, men det nuværende er (forhåbentlig) bedre end ingenting.
Gå funktion
Heldigvis har flere opdaget at telemark er perfekt egnet til topture/skibestigning. Her er en binding med en form for gå funktion afgørende for hvor mange kræfter der skal bruges
Såvel NTN Freeride og Freedom har en gå funktion der fungerer ved at løfte en bøjle/gummiflap) op foran på bindingen hvorved støvlen vipper uden at kablet strækkes væsentligt eller støvlen skal bukkes. På Freeride kan den kun løftes op til ca. 30-35 grader før støvlen begynder at skulle bukkes hvilket er alt for lidt til egentlig skibestigning. Her er Freedom langt bedre med et frit løft på op til godt 60 grader. Løftet er ikke helt frit, som det kendes fra fx 7tm touring, G3 Targa Accent og Black Diamonds udgaver, da kablet strækkes ca 1 cm når støvlen løftes. Dette lyder ikke af meget men, men prøv at trække dette ud med håndkræft, så får man en ide af hvor meget kraft der tabes. Til gengæld er det mere umiddelbart at gå til da skien er lettere at styre ved fx "lapkast"/vendinger.
Vippepunktet er for begge lidt bag tæerne hvilket giver en mere naturlig gang, end et vippepunkt foran tæerne.
Hælklodsen på Freeride er noget besværlig i brug, mens der på Freedom er to klassiske bøjler (to højder) der er lidt lettere i brug.

Gåfunktionen på NTN Freedom
Hvordan er de at køre med?
Er du til en aktiv binding der trækker skien hurtigt og kraftfuldt tilbage til hælen, vil du blive begejstret for NTN Freeride. Sålen "tvinges" til at bøje hvor de er tænkt over tæerne, modsat mange andre bindinger hvor det meste foregår helt ude foran tæerne. Det giver en noget anderledes følelse end de fleste er vant til. Det nærmeste man kommer i 75 mm normen er nok de bindinger hvor kablerne går under foden og kan strammes godt til (fx Hammerhead, Black Diamond O2 m.fl.).
En anden væsentlig forskel er den mere direkte kraftoverførsel mellem støvle og ski. Her er det særligt kantgrebet der vil opleves markant mere solidt.
Det kræver lidt tilvænning at skifte til NTN Freeride, jeg brugte vel et par dage før jeg var helt fortrolig med systemet da jeg prøvede det første gang. Det på trods af at jeg har skiftet meget rundt mellem ski og bindinger gennem tiden.

NTN Freedom er langt mindre aktiv end Freeride, mere som en traditionel binding med kabel under foden (som fx BD O2, 7tm, Hammerhead m.fl.). Men stadig med et super godt hold og sikker kraftoverførsel til kanterne.
Personligt er jeg ikke i tvivl om at NTN er mit foretrukne bindingssystem, og særligt nu hvor Freedom versionen er kommet, så det kommer tæt på de andre touring bindinger i gåkomfort og vægt.

Herunder er opstillet lidt plusser og minusser ved NTN bindingerne.
Da det er meget individuelt hvad der opfattes som et plus og hvad der ikke gør, er der ikke anført plus/minus ud for de enkelte punkter.
Plusser og minusser NTN Freeride

  • Meget stabil, mulighed for godt kantgreb og fantastisk kontrol med bagskien
  • Holder hælen mere aktivt nede mod skien end nogen anden binding på markedet.
  • Velfungerende skistopper
  • Udløser (ikke DIN godkendt)
  • Hæderlig gåfunktion (rimelig frit op til ca. 35 grader)
  • Mulighed for at rykke bindingen i 3 positioner med 1½ cm interval
  • Mulighed for at bruge samme binding på flere ski
  • Kan tages af og på uden at skulle bukke sig
  • Forskellige fjedre giver mulighed for individuel tilpasning
  • Tung vejer over 1850 gram!
  • Vippepunkt ved gang ca 2 bag tåspidsen
  • Kan være svært at flytte bindingerne
  • Plusser og minusser NTN Freedom
  • Meget stabil, mulighed for godt kantgreb og fantastisk kontrol med bagskien
  • Holder hælen nede mod skien som de mest "aktive" kabelbindinger (fx Hammerhead, 7tm, BD O2 m.fl)
  • Velfungerende skistopper
  • Udløser (ikke DIN godkendt)
  • Fin gåfunktion (rimelig frit op til ca. 60 grader)
  • Ikke helt fri gåfunktion (Fjedre spændes ved gang!)
  • Støvlen tæt på skien
  • Meget direkte kontakt til skien over et bredt stykke
  • Kan tages på uden at skulle bukke sig, men kun vanskeligt at tage af uden at bruge hænderne.
  • Forskellige fjedre giver mulighed for individuel tilpasning
  • Rimelig vægt vejer godt 1500 gram!
  • 2 højder hælløftere
  • Vippepunkt ved gang ca 2 bag tåspidsen
Rottefella har åbnet for deres patent, så andre kan udvikle på NTN systemet. Det er sikkert sket som en følge af konkurrencen Low tech bindinger der kan bringe NTN stadarden i alvorlig fare på længere sigt.
Det har givet et par nye idéer og indput til NTN og fx Low Tech bindingen Meidjo også benytter.
Freedom anlæg mod ski på ca 75 mm                Freeride                               Fjederen spændes ved gang

Tekst om NTN fra 2011 og vinteren 2012

NTN Freedom  Nyhed Nyhed Nyhed
Rottefella er kommet med en ny binding til NTN systemet.

Vægten er opgivet til ca. 1500 gram og den løfter sålen med kun 25 mm.
Med åben gåfunktion op til 60 grader er vi næsten på niveau med de andre touring bindinger og et vippepunkt hele 22 mm fra støvlefronten og 2 hælløftere er der basis for en rigtig god touring udgave af NTN.
Men et er hvad Rottefella oplyser, noget andet er hvad den kan i praksis.
på tur, på pisterne og til freeride. Nærmere test følger.

Ny Telemark Norm, NTN, er Rottefellas bud på en afløser til den klassiske 75 mm norm. 75 mm normen har rigtig mange år på bagen, og skiløbet har ændret sig rigtig meget i forhold til da denne norm kom frem. I dag bliver der kørt meget hurtigere, der bliver hoppet højere og alt det øvrige udstyr som støvler og ski er meget kraftigere end tidligere. I stedet for at blive ved at forbedre 75 mm bindingerne med de problemer det giver, har Rottefella derfor i omkring år 2002 valgt at viske tavlen ren og opbygget en helt ny standard - NTN.
Efter at have kørt lidt med de første udgaver og hele sæsonen 2010/2011 og 2011/2012 med den nyeste model har vi haft bedre mulighed for at "langtidsteste" systemet. Prøve NTN på forskellige ski, på pister, offpiste af alle slags, touring m.m.

Konklusionen er klar. Jeg skifter ikke tilbage til de gamle 75 mm igen. Måske bortset fra når der er længere skibestigninger på programmet (indtil den nye "Freedom" har vist sit værd!).

NTN har været længe under vejs, og først sæsonen 2008 kom de første i butikkerne. Der har været og er forsat nogle mindre gode ting ved systemet, men der er ikke i tvivl om at Rottefella har fat i noget at det rigtige.
NTN giver en kontrol med skien og et kantgreb der ikke kan matches af andre bindinger til telemark.
For alle os der er kommet lidt op i årene gør det bestemt heller ikke noget med "step in" funktionen, der efter kort tid gør det enkelt at tage skiene på uden at skulle ned og lukke kablet og/eller sætte fangrem på.
Da bindingen monteres på en skinne og selve bindingen låses fast med to skruer til skinnen er der mulighed for at flytte bindingen i 3 positioner (af 1½ cm interval). Dette er en rigtig god feature, idet du derved kan prøve dig lidt frem og finde den placering af bindingen der passer dig bedst, uden at skulle bore flere sæt huller i dine dyrebare ski. De fleste vil opleve en fordel ved at have støvlen placeret lidt foran "boot centre" på skien, så monter med den bagerste position ved "boot centre", så du kan flytte bindingen 1½ cm og 3 cm frem foran, hvilket vil give en perfekt placering på langt de fleste ski.
Yderligere giver det muligheden for at bruge samme binding på flere ski, blot ved at have skinnen og hælklods monteret på de ski man vil benytte (et sæt skinner og hælklodser koster ca. dkr. 1000,00)

I 2010 kom en del ændringer i forhold til den første model, hvor flere af de mindre velfungerende ting blev rettet til. Forhåbentlig kommer der i fremtiden også en udgave der matcher de andres producenters touring telemarkbindinger, da det er til touring NTN forsat har sin største svaghed.

Trods mange dage med tung våd nysne oplevede jeg ikke problemer med sne i bindingen mellem ski og støvlesål. Dette har ellers været et problem ved de tidligere udgaver af NTN (og nok min alvorligste anke ved fx Linken bindingen). Jeg har dog mødt flere som har påpeget at det forsat kan være et problem - som vanligvis kan løses ved at sprøjte silikone på bindingskassen og fjederhuset. Husk at du ALDRIG må fjerne sne og is med spidsen af din stav. De ridser og mærker du derved laver er den sikre vej til endnu mere sne og is i bindingen!

Med 3 forskellige stivheder af fjedre er der også en fin mulighed for at tilpasse bindingen til din vægt og kørestil. Her passer Rottefellas anbefalinger til fjeder fint for de fleste. Jeg brugte mest den mellem-hårde fjeder men prøve også lidt med den hårdeste fjeder. Selvom jeg normalt er til meget stramme kabler og bindinger der holder godt fast på hælen (aktiv binding) er det std. fjederen der umiddelbart gav den bedste følelse for mig.

NTN er i sin nuværende form afgjort mit førstevalg til en binding til skiløb på og omkring liftanlæg og mindre afstikkere med skind/feller. Men vægten og særligt den mindre gode touring funktion gør at NTN ikke kan følge med når det gælder egentlige telemark touring bindinger.
Selv i "gå modus" kan støvlen kun løftets op til ca. 25-30 grader før støvlen begynder at bøje hvilket koster energi! (de andre systemer kan uden problemer komme op til 90 grader!). Det betyder kortere skridtlængde og færre højdemeter for det samme arbejde end de "rigtige" touring bindinger.
Dette afspejler sig i særdeleshed når det bliver stejlt terræn hvor hælklodsen er i brug. Her er det næsten ikke muligt at løfte hælen fra hælklodsen før støvlesålen begynder at bøje og fjedrende at strækkes.

Vægten er 1850 hvilket er omkring 450 gram mere end fx 7tm touring (også med udløser) hvilket godt kan mærkes, men hvis det øvrige setup også er tungt med brede ski og høje støvler, er stilen jo lagt - Det er nedkørslen der har første prioritet!

Et relativt begrænset udvalg af støvler tæller heller ikke på pluskontoen, men de støvler der findes matcher NTN systemet ganske godt, så det bør ikke være det helt store problem.
Når alt dette er sagt, så er jeg sikker på at systemet nok med tiden vil blive en værdig arvetager efter 75 mm normen, for helhedsindtrykket er afgjort godt.
Det vil helt sikkert være muligt at lave en touring udgave hvor hængslingen er som på de øvrige touring bindinger med mere fri bevægelighed i gå funktionen, linket et par cm bag tæerne og i en væsentlig lettere udgave.

Forhåbentlig åbner Rottefella op for at andre producenter af bindinger kan videreudvikle på NTN systemet, så der an komme nogle nogle mere optimale udgaver til fx skibestigning.


I gå funktionen (den forreste bøjle er oppe) og hælklodsen oppe. Støvlen er løst hængslet fra 0 til ca. 25-30 grader hvor støvlen og fjedrene begynder at blive belastet.

Kommentarer

kommentarer