Skitouring byder på mange muligheder for fantastiske skioplevelser.
Det stiller dog en række krav til dine færdigheder, måske en guide, og så blive det hele bare både sjovere og lettere med grej der fungerer.
De sneforhold vi møder på skitouring er meget alsidige hvilket stiller store krav til de ski vi bruger.
Ud over de skal være gode at gå op med, skal de også kunne klare sig godt på vejen ned. Om det så er dyb powder, opkørt, slush eller måske hårdt og iset. Faktisk byder rigtig mange ture på lidt af det hele - På samme tur!
Selvom det ikke kan lade sig gøre at have en ski der kan det hele, kan man prøve at komme så tæt på en ski der kan det man nu måtte prioritere højest.
Generelt om egenskaber
Længde
Jo længere ski, jo mere retningsstabil og påvirkelig af ujævnheder i underlaget vil den være. Det vil så også betyde at den vil være tungere og langsommere at få rundt. Til touring vil længden også have betydning når skiene bæres på rygsækken - sidder de højt giver det dårliger vægtfordeling/balance og de fanger mere vind, mens de let kan være i vejen hvis de sidder lavt. En kortere ski vil naturligvis også veje mindre og være lettere at få rundt i fx kickturns.
Bredde
Bredden på touringski ligger typisk fra 75 til 100 mm på midten og med ganske begrænset tajlering. Typisk ikke mere end 2-2½ cm breddere i skovlen.
På turen op har bredden betydning i forhold til de spor andre laver, hvor du fx har en breddere ski end dem før dig vil dine ski hænge på kanterne af deres spor og dine skind vil lettere midste fæstet. går du med crampons vil de også lettere hænge i siderne af sporet.
En breddere ski vil derimod gøre, særligt vanskeligere sne, lettere at kører ned med.
Endelig vil en smallere ski være lettere og have et bedre greb på iset og hårdt underlag.
Vægt
Vægten har meget stor betydning når det går opad. Der er mange forskellige holdninger til hvor stor betydning vægten har, men de fleste ligger fra at 100 gram lettere ski (bindinger/støvler) kan sidestilles med 1 kg mindre i rygsækken!
Det holder måske til en vis grænse, og nok mest når det er i den lettere ende. Det modsvare trods alt ikke 25 kg i rygsækken, at spare 2,5 kg på fødderne.
Camber/spænd
Når man går op, og særligt når man træder spor eller går i bløde spor, er det vigtigt at vægten fordeles over mest muligt af skien. det giver bedre greb for skindene og hvis midten af skien synkere dybere ned i sneen end for- og bagenden vil det føles som at bakken er lidt stejlere end den egentlig er.
På turen ned kan et hårdt spænd give et bedre greb på hårdt og iset underlag, give bedre stabilitet i fart, mens det giver en noget mindre letkørt ski løssne og mere krævende underlag som crust, skare mm.
Rocker
Rocker kan være enten kun i forenden af skien eller både for- og bagenden.
Racker giver groft set mulighed for at man kan lave et lidt hårdere spænd i skien og stadig have en bøjebue der giver en letkørt ski.
Rocker i forskien vil typisk gøre indgangen i svinget lettere og skien vil være mindre tilbøjelig til at "fange" ujævnheder i underlaget, mens rocker i bagskien vil give mest fra midt i svinget til udgangen af svinget.
Skovl/forski
Hvordan udformningen af skovlen er lavet har stor betydning for hvor letkørt skien er uden at det går nævneværdigt ud over stabilitet, gåegenskaber og andet. Det er derfor et af de områder der arbejdes meget på at udvikle.
Tendensen har de senere år været at flytte det sted hvor skovlen begynder længere bagud end tidligere (hvor skien begynder at gå opad når man lægger den på et fladet underlag). Altså en længere skovl. Samtidig er det blevet almindeligt at flytte skiens bredeste punkt til en smule bag det sted hvor skiens skovl begynder/hvor skien begynder at gå op mod spidsen. Det er med til at give en mere letkørt ski
Der er 3 typer af ski der bruges til touring ud fra hvilke typer af ture man går efter.
Det er naturligvis en flydende overgang mellem de enkelte kategorier.
Race/lange ture
Det meste tid og flest kræfter bruges på turen op, så kan den gøres lettere kan du gå betragteligt hurtigere og/eller længere.
Det er grundidéen bag de helt lette touringski. Ofte vælges de også lidt kortere, både af hensyn til vægten og for at de sidder bedre på rygsækken.
Skiene i denne kategori vil typisk være relativt smalle, oftest 80 - 90 mm på midten, mindre taljering, have et ganske hårdt camber/spænd og ingen rocker.
De vil være rimelig stabile i moderat fart og give et ganske fint fæste på hårdt og iset underlag.
Vægten er normalt under 1 kg (850-1000 gram) længden typisk 10-20 cm kortere end skiløberen.
Vælger du denne kategori til telemark, skal du være opmærksom på at den lave vægt kan give problemer med bindinger der rives ud af skien eller ligefrem hiver skien i stykker.
FreeRando/Freetouring
I denne kategori finder vi de ski de fleste vælger til touring. Her skal skien både være god opad og være sjov nedad under flest mulige forhold.
Typisk vejer de 1300 til 1500 gram og vælges i en længde lidt kortere end skiløberen. Bredden ligger oftest mellem ca. 90 og 95 mm
I den "tunge" ende af denne kategori kan skiene være helt op mod 105 mm på midten.
Freeride
Typisk korte ture og ofte delvist liftbaseret. Typisk vælges her ski efter egenskaberne nedad og turen op, er kun for adgangen til den bedste nedkørsel.
Det betyder i praksis brede ski (plus 110 mm på midten) og oftest med full rocker.
Her vælges typisk en ski som man syntes er sjovest til netop det skiløb man møder. Det kan være de helt store pudderplanker, de tunge men super stabile freerideski eller twin tip ski med fullrocker og hele den pakke.