Der har meget naturligt været lidt snak omkring de problemer der har været med bindinger der er revet af skiene, og har trukket selve skien i stykker.
Problemet skyldes en kombination af flere ting.
– Lettere bindinger med nyt design
– Lettere ski, hvor der dimensioneres til grænsen for at spare vægt.
Det har været et problem der særligt har været omkring lowtech systemer, hvor der monteres kabel eller fjedre under foden og bag selve tådelen af lowtech bindingen. Systemer hvor selve tådelen og delen der holder kabel/fjedrehuset er mere eller mindre adskilte, frem for en samlet enhed som vi ellers er vant til.
Det giver et ganske stort træk næsten vinkelret ud fra skien.
Yderligere kan der på telemark opbygges sne mellem støvlen og skien og nogle gange mellem binding og skien, hvilket forstærker trækket i bindingen ud fra skien.
Dette træk har ikke givet problemer på ski med en mere traditionel konstruktion, men i vægtbesparelsens navn, er der de seneste år kommet en del nye ski frem hvor vægten er væsentlig lavere, endda uden at det har gået nævneværdigt ud over køre egenskaberne på skiene.
Det er denne kombination der har givet problemer.
Der er altså som sådan ikke noget galt med hverken ski eller bindinger, men kombinationen der har været uheldig for nogen.
Det har betydet at flere skiproducenter i løbet af vinteren 16/17 begyndte at fraråde deres lette ski til telemark.
(bla. Zag, Black Crows, Rossignol, Movment m.fl.).
Da telemark er er helt ubetydeligt marked for skiproducenterne er det lettere for dem blot at sige man ikke må bruge dem til telemark, end at gøre noget ved deres ski. Den falder derfor tilbage på producenterne af bindinger (hvilket måske er rimeligt nok).
Meidjo bindingen som jeg har brugt på lette ski fra Zag hele sæsonen 16/17 og stadig gør uden problemer, har gennem slutningen af sidste sæson udviklet en ny løsning for fastgørelse af “fjedredelen” så belastningen fordeles over et større område af skien og på flere skruer, samtidig med at den bygges mere sammen med selve lowtech bindingen end de tidligere versioner.
Version 2,1 (eller med upgrade kit til version 2,0) som den hedder er blevet testet på en del lette ski uden problemer, og den nye konstruktion virker da også på alle måder som et ganske væsentligt upgrade på dette område.
Dels er beslaget der holder bøjlen til fjedrehuset lavet langt stivere og med større afstand mellem skruerne, dels er der lavet en løsning der ihvertfald mindsker opbygningen af sne.
Som altid kan det dog stadig anbefales at give bindinger og støvlesåler en gang siliconespray, for at mindske at sneen bygger op.
I takt med stadig større interesse for touring er vægten blevet af større betydning end den var tidligere – særligt med brede ski kan der spares rigtig meget på vægten.
Det samme gælder for bindingerne, hvor Low tech systemer i særklasse kan rykke grænsen for lav vægt, uden at gå på kompromis med gå og køreegenskaberne.
På denne baggrund kan det kun anbefales at være opmærksom på hvilke binding man bruger på hvilke ski. Med fx den gamle Meidjo (uden upgrade kit) bør man holde sig fra de lette touringski, mens det ikke ser ud til at være et problem længere med den nye 2,1 udgave af Meidjo’en.
Jeg er ikke helt opdateret med andre bindinger, men ved at der har været samme problemer med flere producenter af bindinger.
Med lidt “hjemmesløjd” går det fint at lave en plade til bindingen der kan fordele belastningen over et større område på skien, og ihvertfald for den gamle Meidjo mindske opbygningen af sne. Noget tilsvarende vil formentlig også kunne laves til andre bindinger, men øger vægten og man kommer ikke lige så tæt på skien.
Under alle omstændigheder bør det ikke afholde dig fra at vælge lette ski og bindinger – der er meget komfort at hente og så er lowtech bindingerne super at køre med og til touring.
Med løftet hæl
Jakob Hertz